Science Park | 2019-04-11

Problemlösning och rekrytering

Under öppen innovation i Videum Science Park utmanas studenter från Linnéuniversitetet med ett antal frågeställningar från både små och stora företag. På dagens Nutcracker deltog strax över 40 studenter som gav sina lösningar på frågor som handlade om enkäter,  varumärke och vilken affärsmodell man ska använda för att tjäna pengar på data.

Men Nutcracker är mer än hjälp med problemlösning. Här är två röster om varför företagen deltar i Nutcracker:

Mattias Gröndahl, Orango
- Vi är här för att få kontakt med studenter och att marknadsföra oss mot Linnéuniversitetet. Vi behöver rekrytera juniora konsulter som snart tar examen härifrån. Genom att vara här visar vi att Orango finns i stan och vad vi jobbar med. Vi tänker också att studenterna är lite oförstörda i sina tankar och mer fritänkande i motsats till oss som jobbat längre och lätt fastnar i samma spår.

Orango arbetar med digitalisering med fokus på integration, webblösningar, applikationsutveckling och beslutsstöd samt affärssystem. Företaget har 240 medarbetare, varav 2 finns på kontoret i Videum Science Park.

Marcus Nilsson, Gimic AB
- Vi är med i Nutcracker för att bygga relationer med studenter och även med universitetet. Det handlar mycket om rekrytering och att knyta kontakter och detta verkade som ett bra tillfälle att göra det. Frågorna vi ställer idag är sådana som vi själva inte kan svara på utan det behövs många personer i ett större koncept.

Gimic AB har 6 anställda och har tagit fram en kognitiv kamera som genom maskininlärning och artificiell intelligens kan lära sig att utföra kvalitetskontroller inom industrin.

Studenterna jobbar snabbt i lottade grupper och om man kör fast är det bara att ställa kompletterande frågor till företagen genom den digitala programvaran som används eller genom att be om ett förtydligande av representanterna som finns på plats fysiskt under hela Nutcracker. Vinnande lag belönas med en goodiebag, men framför allt med ett diplom av att ha varit med i öppen innovation och en vidare kontakt med företaget.